Maricel Popa, artizanul unei noi golanii – costuri ireale in transportul judetean

Consiliul Judetean Iasi, prin operatorii judeteni de la transport si prin operatorii regionali (la ADI-uri) a “grevat” bugetul judetului cu costuri “ireale” (de tarif/km) de 4-5 ori mai mari decat cele in regim comercial.

Astfel, costurile la nivelul juetului au ajuns de trei ori mai mari decat cele practicate in taximetrie. De exemplu, la Piatra Neamt a fost stabilit un pret de 9 lei/km; -Brasov 7-9 lei/km; -Vaslui 7.75 lei/km; iar la-Iasi de 7.5 lei/ km.

Acest lucru denota faptul ca Maricel Popa nu s-au implicat in transportul judetean (de la aparitia Legii nr. 92/2007) si, mai mult, a stabilit bugete de compensare mult mai mai mari decat cele de pe piata, preferand sa-si compenseze proprii operatori, dar impovorand bugetul judetean cu costuri “neoperationale” in pofida oricarui calcul economic. Astfel, un operator propriu, al UAT-ului sau ADI-ului face transport public la tarife de 4-5 ori mai mari decat tarifele de pe piata comerciala (libera) similar cu domeniul constructiilor, unde metri patrati de montaj pavele si borduri, banci in parcuri sau asfaltari, ajung sa coste bugetul local, atunci cand lucreaza cu firmele proprii, mult mai mult decat daca contractile de lucrari s-ar atribui prin licitatie publica.

Din anul 2008, moment in care transportul rutier de pasageri prin curse regulate la nivel judetean a devenit serviciu de utilitate publica si pana in prezent, Consiliul Judetean Iasi nu a acordat compensatii financiare operatorilor de transport, cu toate ca a aprobat, in cele mai multe cazuri, tarife ce nu acopera costurile operationale si in plus o marja de profit rezonabila. Desi prin aparitia Legii nr. 92/2007 autoritatile locale aveau posibilitatea (legala) sa se implice in desfasurarea activitatii de transport judetean, cu mici exceptii (3-4 judete unde s-a delegat gestiunea transportului) in majoritatea judetelor el a ramas comercial, fara nicio implicare din partea autoritatilor locale competente din 2008 si pana in prezent.

Riscul ca unele trasee judetene sa ramana, in viitorul apropiat, fara transport regulat va aparea si la Iasi, deoarece Maricel Popa refuza sa intocmeasca studii de specialitate (de trafic si de oportunitate) care sa determine evolutia mobilitatii pasagerilor, pentru a asigura inca din Ianuarie 2020 bugetele necesare pentru acoperirea eventualelor diferente intre tarifele impuse (aprobate) si costurile operationale la care, in mod obligatoriu, se adauga marjele de profit rezonabile.

La cererea operatorilor de transport, absolut toate licentele de traseu, emise dupa atribuirea programelor judetene din 2013, au fost prelungite pana in iunie 2023, situatie valabila pe intreg teritoriul national, in toate judetele.

Stirea Precedenta

Date NEAȘTEPTATE de la Eurostat

Stirea Urmatoare

Continuă restricțiile de circulație pe strada Anton Crihan